Cube Nutrail Fatbike -etujousitettu läskipyörä |
Cube -maastopyöriä maahantuova tamperelainen pyöräliike Rtech ja Suomen Latu tekevät yhteistyötä maastopyöräilyn saralla. Pyörättömätkin
pääsevät kokeilemaan maastopyöräilyn riemuja Cuben maastopyörillä,
kun Suomen Latu ja paikalliset latuyhdistykset järjestävät tulevana
kesänä "Tutustu maastopyöräilyyn"-kiertueen. Cube-kiertueen
pyöristä läskipyörät tulivat Suomen Ladulle testiin jo näin talvisaikaan (sikäli
mikäli tätä talveksi voi sanoa).
Sain mahdollisuuden koeajaa Cube Nutrail läskipyörää
muutaman päivän ajan ja innolla kyllä ajoinkin. Pyörää noutaessa funtsin, että miksi
ihmeessä läskipyörässä pitää olla joustokeula, koska perinteisestihän
läskipyörä mielletään nimenomaan erämaavarmaksi sekä huoltovapaaksi
talvipyöräksi, joka on rakenteeltaan mahdollisimman yksinkertainen. Pidin siis
joustokeulaa täysin turhana hifistelynä.
Heti ensimmäisellä koeajolla tajusin, että turha hifistely
sikseen, kyllä joustokeula on ihan aiheellista hifistelyä !
Cubella pystyi kaasuttelemaan kuin täysjoustolla
konsanaan, koska paksujen renkaiden lisäksi 100mm joustova keula toi hyvin
ilmalaivamaisen fiiliksen. Tosin viikon kestäneen flunssan vuoksi pyöräilyinto
oli jo valmiiksi ihan tapissa, joten olisin varmasti saanut hyvät kiksit
omallakin täysjäykällä läskipyörällä.
Cuben Nutrailin geometria sekä lyhyehkö chainstay teki pyörästä näppärän
käsiteltävän, joskin jyrkemmissä nousuissa etupää pyrki nousemaan normaalia
helpommin irti maasta. Loivahko 69° asteen keulakulma yhdistettynä
joustokeulaan mahdollisti vauhtia ja nautinnollisen vaarallisia tilanteita polkujen
alamäkiosuuksilla.
Vakiona pyörässä on kapeahko 700mm stongan, mutta henk koht
se ei haitannut, koska se vastaa hyvin omia tottomuksiani ja ohjaus oli nopea.
Kaikenkaikkiaan kiva pyörä, mutta;
- Vuodenajan huomioon ottaen nastarenkaat olisi ollut tarpeen.
- Gripit (kädensijat) pitäisi olla lukittavat, koska kostealla
kelillä ne pyörivät stongan päissä ympyrää ja kesken ajon se saattaa olla
vaarallinenkin ominaisuus.
- Omaa laiskuuttani en viitsinyt asentaa pyörään
lukkopolkimia, jolloinka pyörästä ei saanut kaikkea potentiaalia irti. Ylämäissä
lipsuvat avopolkimet ei ollut eduksi.
Maastopyöräilyyn hiljattain käännytetty duunikaveri ensimmäistä kertaa läskin selässä, muttei ehkä viimeistä (?) |
Läskin kyyti kuulemma miellytti, kovasti ! |
Valmetin aidan vieressä oleva osittain tekninen alamäki meni hyvällä kaasulla alas, ehkä nopeiten ikinä ? Selfietä varten piti tosin erikseen hidastella. |
Kävin kalastelemassa kommenttaja myös juna-asemalla, ajaen portaita ylös-alas, mutta koska saapuvia junia ei osunut kohdalla, niin myös asema oli autio. No olipahan tilaa kruisailla portaissa |
Etelän talvi (mikä talvi!?) helmikuussa 2016, nastat olis kivat. Jännittää sai jatkuvasti |
Noutaja saapui yllättäen tasasella maalla. Eli fillarin kanssa nurin ja polvi edellä jäätikköön. Varmuuden vuoksi vieläpä 2 krt parinkymmenen metrin matkalla. Ei se satu, siistiä se on silti ! |
1 kommentti:
Olipas kiva koeajo ja juurikin siitä pyörästä minkä tässä viikolla ostin. En ole vielä päässyt ajelemaan mutta josko tänään pienen lenkin heittäisin ihan vain asfalttiajossa. Nastarenkaat laitan huomenna tilaukseen. Nätti pyörä =)
Lähetä kommentti